.

.

.

$('.flexslider').flexslider({ animation: "slide", controlNav: true, directionNav: true, easing: "swing", slideshowSpeed: 3000, animationSpeed: 600, });
Από το Blogger.

Recent Comments

Recent Posts

Επικοινωνηστε μαζι μας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Business

Flickr Widget

Translate

Εφημερευοντα Φαρμακεια Σιατιστα

Recent

Comments

Τελευταίες Ανα

Τετάρτη, 9 Αυγούστου 2017


Η νέα κοινοτική οδηγία και η πρακτική των άλλων ευρωπαϊκών χωρών




Ελληνική πρωτοτυπία αποτελεί ο τρόπος με τον οποίο ασκούμε κοινωνική πολιτική στην ενέργεια, υποχρεώνοντας δηλαδή τους καταναλωτές να επωμίζονται τα βάρη της πληρωμής των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας μέσω των λογαριασμών ρεύματος.

Παντού στην Ευρώπη όπου υπάρχουν νησιά, το πρόβλημα το έχουν επιλύσει οι διασυνδέσεις, με εξαίρεση κι αυτή κατά το… ήμισυ την Ισπανία, όπου και εκεί το κόστος άσκησης κοινωνικής πολιτικής στο ρεύμα, μοιράζεται 50%-50% μεταξύ του κρατικού προυπολογισμού και των καταναλωτών.

Η περίπτωση της Ισπανίας μπορεί να θεωρηθεί συγκρίσιμη με της Ελλάδας. Εχει αρκετά νησιωτικά συμπλέγματα (Βαλεαρίδες, Κανάρια), τα οποία με καθυστέρηση, δηλαδή μετά το 2011, κατάφερε σε μεγάλο βαθμό να διασυνδέσει με την ηπειρωτική χώρα, περιορίζοντας αισθητά τις αυξήσεις λόγω ΥΚΩ στα τιμολόγια ρεύματος. 
Στη γειτονιά μας, το ηπειρωτικό δίκτυο της Ιταλίας με την Σαρδηνία ενώθηκε επίσης το 2011, μειώνοντας για τους καταναλωτές τις χρεώσεις ΥΚΩ, ενώ οπουδήποτε αλλού στην Ευρώπη υπάρχουν νησιά (Γερμανία, Βρετανία, Σκανδιναβικές χώρες), οι διασυνδέσεις έχουν υλοποιηθεί εδώ και πολλά χρόνια. Σαν αποτέλεσμα η υποχρέωση παροχής Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας περιορίζεται μόνο στους οικονομικά αδύναμους, γεγονός που σημαίνει ότι τα ποσά είναι σχετικά χαμηλά, και γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο καλύπτονται απευθείας από τον κρατικό προυπολογισμό δίχως να επωμίζονται οι καταναλωτές κι άλλα έξτρα βάρη.

Ούτως ή άλλως, τα κόστη που επιβαρύνουν το ρεύμα (χρέωσεις δικτύων, φόροι), είναι παντού στην Ευρωπαική Ενωση ψηλά, και κατά μέσον όρο αντιπροσωπεύουν λίγο πάνω από το 30% της αξίας ενός λογαριασμού. Βέβαια υπάρχουν και χώρες, και μάλιστα κοντινές μας, οι οποίες όχι μόνο δεν χρεώνουν ΥΚΩ, αλλά και δεν επιβάλουν φόρους στα καύσιμα ηλεκτροπαραγωγής, με πιο χαρακτηριστική την περίπτωση της Κύπρου. Ενεργειακά, το νησί αποτελεί μια "μεγάλη Κρήτη", καθώς εγχώριο καύσιμο δεν υπάρχει και οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής καίνε μόνο πετρέλαιο. Το κόστος παραγωγής ωστόσο στο ρεύμα διατηρείται σε λογικά επίπεδα καθώς οι Κύπριοι δεν επιβαρύνουν με ΕΦΚ το ντίζελ το οποίο χρησιμοποιούν οι μονάδες ηλεκτρισμού.  

Η νέα Κοινοτική Οδηγία
Στην Ελλάδα, η συζήτηση για το ποιός πρέπει να επωμίζεται την κοινωνική πολιτική στην ενέργεια πρόκειται σύντομα να ανοίξει με κινητήριο μοχλό τη νέα Κοινοτική Οδηγία. Σύμφωνα με αυτήν, οι χώρες που επιβάλουν ΥΚΩ πρέπει και να καλύπτουν το κόστος απευθείας από τον κρατικό προυπολογισμό, προκειμένου να ελαφρύνονται οι καταναλωτές. 
Μια πρώτη πάντως γεύση αναμένεται να δώσει η απάντηση της κυβέρνησης στην εισήγηση της ΡΑΕ να αλλάξει πλήρως το σημερινό σύστημα με τα κόστη για την παροχή των ΥΚΩ. Αντί δηλαδή να τα επωμίζεται η ΔΕΗ, και στη συνέχεια να επιβαρύνει τους λογαριασμούς ρεύματος για να αποζημιώνεται από τους καταναλωτές, η Αρχή έχει εισηγηθεί τα κόστη που αφορούν την επιδότηση των νησιών, να καλύπτονται με την καταβολή 100 εκατ. ευρώ από τις εισπράξεις του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για το πετρέλαιο, το οποίο άλλωστε χρησιμοποιούν οι μονάδες ντίζελ της ΔΕΗ στα νησιά.

Ο πρόεδρος της ΡΑΕ Ν. Μπουλαξής είχε προϊδεάσει εδώ και καιρό μιλώντας στη Βουλή για την πρόθεση της Ρυθμιστικής Αρχής να ζητήσει την πληρωμή των ΥΚΩ από τον προϋπολογισμό. Το ερώτημα είναι αν η εισήγησή του θα γίνει αποδεκτή από την κυβέρνηση και την τρόικα.
Το θέμα θα τεθεί στον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Γιώργου Χουλιαράκη, που είναι και αρμόδιος για τα έξοδα του προυπολογισμού, ο οποίος φυσικά θα το μεταφέρει στους δανειστές. Αν η εισήγηση γίνει δεκτή, μέρος των αυξήσεων θα αποφευχθεί, ωστόσο αρκετοί εκτιμούν ότι η πρόταση θα απορριφθεί μπροστά στις συμπληγάδες των δεσμεύσεων για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα.

Πλήρης διασύνδεση σε 10-15 χρόνια
Σε κάθε περίπτωση, αν είχαμε φροντίσει να διασυνδέσουμε τα περισσότερα από τα μεσαία και μεγάλα νησιά, ο ετήσιος λογαριασμός των ΥΚΩ υπολογίζεται ότι θα έπεφτε από 600 εκατ. το πολύ σε 150 εκατ. ευρώ. Πάνω-κάτω δηλαδή όσο το ετήσιο κόστος του ΚΟΤ, το οποίο και θα μπορούσε να αντέξει ο προυπολογισμός.
Το ερώτημα επομένως είναι για πόσα ακόμη χρόνια η Ελλάδα θα αποτελεί "έθνος ανάδελφον" πανευρωπαικά σε όλα τα παραπάνω, πολλώ δε μάλλον όταν για την διασύνδεση της πλειοψηφίας των ελληνικών νησιών υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν 10-15 χρόνια. Ναι μεν το 2018 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η διασύνδεση των Κυκλάδων, και το 2020-2022 η αντίστοιχη της Κρήτης (στο καλό σενάριο), και πάλι όμως θα απομένουν εκείνες του Βορείου Αιγαίου και των Δωδεκανήσων. 

Εδώ και καιρό η ΡΑΕ πιέζει τον ΑΔΜΗΕ να προωθήσει την διασύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα του συνόλου σχεδόν της νησιωτικής χώρας, δηλαδή και των Δωδεκανήσων και των νησιών του Βορείου Αιγαίου, πέραν των Κυκλάδων και της Κρήτης που έχουν ήδη δρομολογηθεί. Η στάση της προηγούμενης διοίκησης του ΑΔΜΗΕ λέγεται ότι ήταν "προβληματική" ως προς το θέμα, η νέα ωστόσο διοίκηση της εταιρείας φαίνεται να ασπάζεται την ανάγκη επιτάχυνσης των διαδικασιών. Θετικοί εμφανίζονται και οι νέοι μέτοχοι του ΑΔΜΗΕ, δηλαδή οι Κινέζοι της State Grid (ελέγχουν το 24% της εταιρειας).


energypress.gr


















Categories: